"Vannak emberek, akik akarják, hogy megtörténjen, vannak, akik szeretnék, hogy megtörténjen, mások megteszik!” (Michael Jordan)
+36303300243

Mozgás és ami mögötte van

Az utóbbi években egyre többet lehet hallani a mozgás fontosságáról. Összefüggésbe hozták már a legtöbb betegség megelőzésével kapcsolatban. Amikor megszületünk, pici babaként tehetetlenül és kiszolgáltatottan másokra vagyunk utalva. De ahogy telik az idő, a tapasztalataink és fejlődésünk útján egyre többet tudunk: megtanuljuk felemelni a fejünket, aztán feltámaszkodunk, megfordulunk, kúszunk, majd mászunk, és végül elég erősek leszünk ahhoz, hogy felálljunk és elinduljunk. Ez egy komoly testi és idegrendszeri fejlődés egyben.

Miért is kell mozognunk?

  1. Mozgás és az izmok

Kinek ne tetszene egy sportos női vagy férfi test? Ez a szépség abból fakad, hogy izmaink a mozgás hatására változnak: nő a keresztmetszetük, javul teherbíró-képességük, ezért rendszeres mozgással a terhelés növelhető és izmaink tovább fejlődnek, amitől testünk szép, sportos formát ölt. Mozgás hiányában az izom leépül: csökken a keresztmetszete, és kevesebb lesz az összehúzódásra képes izomrészek száma. A zsírszövet felszaporodik, és testünk elveszíti tónusosságát. Egyes izmok 3 hét mozgáshiány alatt akár keresztmetszetük 50%-át is képesek elveszíteni. (Taylor et al 1993)  

  1. Mozgás és a csontok, porcok

Tartós mozgáshiány esetén a csontok és a porcok is leépülésbe kezdenek. Ha nincs mozgás, a csontot építő sejtek nem kapnak megfelelő ingert, így nem dolgoznak, míg a leépítő folyamatok tovább zajlanak. Ennek következménye a csontritkulás. A porcok szintén az izommunka hatására tudnak épülni. Ellenkező esetben a porcszövet elvékonyodik és kialakulhat a porckopás, ami már erős fájdalmakkal is járhat. :(

  1. Mozgás és a kötőszövet

A kötőszövet az a rugalmas, nyújtható háló, ami az egész testünkben jelen van, és mindent mindennel összeköt. Egyre több kutatás mutatja ki a kötőszövet jelentőségét. Ez a szövetféleség már 1 hét mozgásmentesség hatására elkezd változni: kevésbé lesz nyújtható, és hosszabb távon korlátozza a mozgást. Összefüggésbe hozható a hát-,derék- és nyakfájdalmakkal is.

  1. Mozgás és az agy - igen, jól látod :)

Számos kutatás bizonyította már, hogy a testmozgás újrahuzalozza az agyat a jobb működés és a magasabb rendű gondolkodás érdekében. (Dr. David és Austin Perlmutter: Agytisztítás) Agyunk folyamatosan változik, újraszervezi magát. Egy hihetetlenül összetett és bonyolult szerv, amit talán soha nem lesznek képesek megfejteni a tudósok. Arra viszont már rájöttek, hogy az agyunk akkor működik megfelelően, ha megkapja a mozgásból származó ingereket. Mozgás hatására javul a kognitív funkció is (A kognitív funkciók azok a megismerési, információfeldolgozási és gondolkodási tevékenységek, amelyekkel érzékeljük, felfogjuk és felhasználjuk megszerzett tudásunkat. Ezek a képességek teszik lehetővé az értelmi működést.Forrás: lexiq.hu).

Tehát összességében rendszeres testmozgással nem csak külsőnk lesz szebb, hanem izmaink, csontjaink, porcaink és kötőszöveteink is erősebbek, tartósabbak lesznek, és értelmi működésünket is támogathatjuk vele.

Mire vársz még? Mozgásra fel!